Logo
 

Intro Bola Sepak

Page ni berkaitan dengan persatuan bola sepak Negeri Sembilan, Malaysia, dan Liverpool. Saya juga penulis untuk majalah Ultrajang dan blog The No. 8 untuk website Real Spendster FC. 

Subscribe

Paling Popular

  • Percutian Ke Bali Part 1
    Jan 06 , 2016

    Assalamualaikum....

    Pada pertengahan tahun 2014, aku dan isteri pergi bercuti ke Bali, Indonesia. Ini adalah percutian bulan madu kami yang pertama sebagai suami isteri. Pada mulanya, aku dan isteri pergi ke MATTA Fair yang di anjurkan di PWTC pada March 2014. Sebelum pergi ke sana, aku dan isteri telah bercadang untuk pergi ke Bali ataupun pulau Krabi. Banyak travel agency terdapat di sana, dan percutian di dalam Malaysia sendiri juga banyak dan menarik terutamanya pulau-pulau tempatan. Walaubagaimanapun, kami memilih untuk ke Bali, Indonesia sebagai destinasi kami untuk berbulan madu. Jom kita baca lebih lanjut.

  • Negeri Sembilan  4-1 Pulau Pinang (Piala FA Pusingan Ke Tiga)
    Mar 11 , 2017

    Hari ini aku terpaksa menggantikan Kid the Karate Kid untuk mengulas game Negeri Sembilan menentang Paroi. Punyalah ramai orang sampai aku menyesal tak beli tiket awal-awal. Last time Paroi penuh pun aku tak ingat bila. Untuk julung kalinya, kalau tolak game friendly, aku terpaksa duduk di grandstand disebabkan ramai orang.

    16 ribu poit yang datang arini!!! ( Tak termasuk yang panjat pagar).

  • Percutian Ke Bali Part 2
    Jan 18 , 2016

    Pada hari berikutnya, kami memulakan aktiviti kami seawal pukul 8.00 pagi. Kami pergi bersarapan di restoran Itali didepan resort kami bersebelahan kolam renang. Sarapan waktu itu lebih kurang sama seperti mana sarapan di hotel-hotel di Malaysia. Tentatif kami pada hari itu agak penuh dan menarik. Pagi itu hujan agak renyai dan bau wangi-wangian (Dorang bakar macam kemenyan) sudah mula dirasai. Selesai saja kami bersarapan, kami terus mengambil barang dan pada waktu yang sama Pak Nyoman, supir kami, telah sampai di pintu depan resort. Kami sangat excited nak memulakan perjalanan kami dan ianya bermula tidak jauh dari tempat kami.

  • Negeri Sembilan FA VS UiTM FC (Matchday 12 Liga Perdana 2016)
    May 20 , 2016

    Assalamualaikum....

    Dengan berbekalkan kemenangan tipis tempoh hari di stadium UiTM Shah Alam sudah pastinya Negeri Sembilan lebih yakin untuk beraksi di gelanggang sendiri. Tiga mata penuh sudah pasti menjadi sasaran skuad Negeri Sembilan untuk game terakhir sebelum pusingan kedua liga perdana 2016. Jika kita lihat di laman sosial, pemain-pemain Negeri Sembilan lebih ketara membuat statements untuk game hari ini jika dibandingkan sebelum ini. Saya rasakan perlawanan hari ini menjadi titik penting untuk menentukan dimana kedudukan Negeri Sembilan di akhir liga nanti.

  • Iran Bumi Bersejarah Part 1
    Apr 08 , 2016

    Assalamualaikum....

    Pada 2014, aku telah dihantar oleh syarikat untuk bertugas di Tehran, Iran. Aku mengambil kesempatan ini untuk menulis pengalaman yang best ketika bertugas di bumi purba ini. Aku berada disana selama sebulan setengah, dan banyak cerita-cerita menarik dan pengalaman yang hendak aku kongsikan. Sebagai peminat sejarah sudah tentunya peluang ini digunakan sebaiknya oleh aku, kerana susah kita mendengar orang pergi ke Iran untuk bercuti ataupun bertugas (Kecuali company oil and gas). 

Iklan

Negeri Sembilan FA VS Kuantan FA (Matchday 1 Liga Perdana)

Assalamualaikum....

Apa kabar waghih-waghih sumo. Harini saya nak buat analysis sedikit tentang game Negeri Sembilan menentang Kuantan FA semalam. Seperti kita tahu, semalam adalah game pertama Negeri Sembilan di STAR Paroi. Seperti peminat yang lain, analysis saya datang dari pandangan seorang penonton dan peminat, dan bukan la datang dari pandangan expert ataupun professional. Mungkin pandangan anda berbeza dengan saya tetapi harapan kita tetap sama.

Formasi yang digunakan 443 pada malam semalam agak balance dari segi serangan dan pertahanan. Banyak serangan saya nampk bermula dari tengah dan sebelah kiri. Negeri Sembilan banyak kali switch wing mereka dari kiri ke kanan dan kanan ke kiri (Macam Man Utd zaman SAF) dan ianya membantu membuahkan hasil satu jaringan pada separuh masa pertama. Adegan kad merah bagi saya sangat memalukan. Sebagai professional ianya tidak patut berlaku. Ini bukan MMA tetapi bola sepak. Namun, in his defense, saya bukan berada di situasi pemain tersebut (Sedangkan permain professional yang lain seperti Steven Gerrad pun pijak kaki orang), kadang-kadang emosi sukar dikawal dan saya harapkan kita sama-sama belajar dari kesilapan tersebut. Pemain-pemain nampak agak kurang fit. Selalu cramps di tengah padang, mungkin disebabkan perlawan pertama match fitness masih belum dapat lagi.

Linesman agak mengecewakan pada malam semalam dan banyak memberikan bad call pada Negeri Sembilan dan juga pada pihak Kuantan. Tetapi pujian harus diberikan pada mereka juga kerana berjaya mengendalikan game yang agak tense pada malam semalam. Dari segi posisi, pujian juga harus diberikan pada defenders dan midfielders kita, manakala fowards agak kurang menyerlah. Possesion banyak dimiliki oleh Negeri Sembilan, build up play banyak bedasarkan counter attack dan ianya membuahkan hasil untuk gol tunggal Negeri Sembilan.

Defend

Pada pendapat saya, defend Negeri Sembilan pada kali ini agak solid jika nak bandingkan tahun lepas. Defender kita lebih tenang dan banyak menang di udara. Dari segi interception, banyak juga yang berjaya di buat. Satu kesilapan dalam cubaan interception yang mengakibatkan penalty, tapi bagi saya ianya tidak mencerminkan keseluruhan persembahan. Tiap kali long throw dari pihak lawan juga berjaya dipintas, pada pendapat saya ini adalah serangan paling berbahaya dari Kuantan FA. Full back pula agak jarang naik jika hendak dibandingkan dengan pasukan Negeri Sembilan kendalian K.Devan season lepas dan mungkin ini banyak membantu dari segi defensive. Syed Adney agak goyah sedikit tetapi the back four banyak membantu beliau to get the job done.

Midfield

Secara keseluruhan, saya berpuas hati dengan persembahan jentera tengah pasukan Negeri Sembilan. Build up play dari tengah jarang sekali salah dan tidak senang untuk pihaklawan matikan. Seperti saya katakan tadi, serangan banyak tertumpu disebelah kiri atau terus ke tengah melalui Andrew Nabbout sebagai false no 9. Memenangkan bola di tengah juga sangat membantu Negeri Sembilan dari segi defensive dan possession. Banyak hantaran dihasilkan berkesudahan offside dan saya rasakan amat rugi kerana defensive line Kuantan FA agak tinggi, through pass  patut digunakan sebaiknya. Walaupun di jaga rapi dibahagian tengah, saya rasakan midfield Negeri Sembilan tetap tenang dan memberikan persembahan yang baik pada malam semalam. Kombinasi Alex, Shahrul dan Sabri sangat mantap dan tolonglah jangan ada injury pada mereka.

Foward

Foward bagi saya agak mengecewakan pada malam semalam. Banyak chances disia-siakan dan saya rasa mereka patut finish it off. Offside juga banyak berlaku mungkin kerana menggunakan false no 9 yang akan menarik defender-defender Kuantan FA ke arah beliau. Walaubagaimanapun, saya lihat mereka banyak membuat peluang untuk menjaringkan goal, cuma lack of precision. Bukan tiada goal terhasil tapi saya rasakan mereka sepatutnya bagi lebih dari semalam dengan qualiti yang mereka ada malah bagi saya man of the match pada malam semalam datang dari posisi foward(Joel Chianese). Foward Negeri Sembilan perlu lebih clinical, dan mengekalkan confident level mereka. Saya percaya pada mereka dan meletakan harapan penuh pada mereka untuk game-game yang akan datang. 

Kesimpulan

Dari segi keseluruhan saya sangat berpuas hati dengan overall persembahan Negeri Sembilan pada malam semalam. Saya rasakan banyak improvement dari segi defensive dan build up play jika hendak dibandingkan dengan game-game tahun lepas. Posession juga agak banyak dan dari segi semangat juang juga agak tinggi. Masih terlalu awal untuk menghakimi mereka, tetapi pada perlawan pertama semalam, saya rasakan ada harapan untuk Negeri Sembilan ke Liga Super jika mereka mengekalkan corak permainan dan commitment to the game seperti semalam, dan pastinya peminat-peminat bola sepak Negeri Sembilan akan setiasa dibelakang mereka.

 

P/S: Saya suka cara permain N.Sembilan menambat hati penyokong-penyokong Nismilan semalam. Time goal celebration dan masa lepas game. Macam Klopp pulak..Huhuhu

 

Jika anda berminat dengan entry ini, sila share atau bincangkan dibawah.TQ