Logo
 

Intro Bola Sepak

Page ni berkaitan dengan persatuan bola sepak Negeri Sembilan, Malaysia, dan Liverpool. Saya juga penulis untuk majalah Ultrajang dan blog The No. 8 untuk website Real Spendster FC. 

Subscribe

Paling Popular

  • Percutian Ke Bali Part 1
    Jan 06 , 2016

    Assalamualaikum....

    Pada pertengahan tahun 2014, aku dan isteri pergi bercuti ke Bali, Indonesia. Ini adalah percutian bulan madu kami yang pertama sebagai suami isteri. Pada mulanya, aku dan isteri pergi ke MATTA Fair yang di anjurkan di PWTC pada March 2014. Sebelum pergi ke sana, aku dan isteri telah bercadang untuk pergi ke Bali ataupun pulau Krabi. Banyak travel agency terdapat di sana, dan percutian di dalam Malaysia sendiri juga banyak dan menarik terutamanya pulau-pulau tempatan. Walaubagaimanapun, kami memilih untuk ke Bali, Indonesia sebagai destinasi kami untuk berbulan madu. Jom kita baca lebih lanjut.

  • Negeri Sembilan  4-1 Pulau Pinang (Piala FA Pusingan Ke Tiga)
    Mar 11 , 2017

    Hari ini aku terpaksa menggantikan Kid the Karate Kid untuk mengulas game Negeri Sembilan menentang Paroi. Punyalah ramai orang sampai aku menyesal tak beli tiket awal-awal. Last time Paroi penuh pun aku tak ingat bila. Untuk julung kalinya, kalau tolak game friendly, aku terpaksa duduk di grandstand disebabkan ramai orang.

    16 ribu poit yang datang arini!!! ( Tak termasuk yang panjat pagar).

  • Percutian Ke Bali Part 2
    Jan 18 , 2016

    Pada hari berikutnya, kami memulakan aktiviti kami seawal pukul 8.00 pagi. Kami pergi bersarapan di restoran Itali didepan resort kami bersebelahan kolam renang. Sarapan waktu itu lebih kurang sama seperti mana sarapan di hotel-hotel di Malaysia. Tentatif kami pada hari itu agak penuh dan menarik. Pagi itu hujan agak renyai dan bau wangi-wangian (Dorang bakar macam kemenyan) sudah mula dirasai. Selesai saja kami bersarapan, kami terus mengambil barang dan pada waktu yang sama Pak Nyoman, supir kami, telah sampai di pintu depan resort. Kami sangat excited nak memulakan perjalanan kami dan ianya bermula tidak jauh dari tempat kami.

  • Tips Berhenti Merokok
    Dec 09 , 2015

    Assalamualaikum

    Hari ini saya nak berkongsi tips berhenti merokok. Harga rokok sekarang semakin mahal dan kesan buruk merokok ini sudah lama diketahui. Alhamdulillah, saya dah berjaya berhenti merokok selama dua tahun. Saya berbangga dengan pencapaian saya setakat ini dan berharap dapat kekalkan tak nak pada merokok. Ada di antara rakan-rakan saya berhenti tanpa tips ataupun bantuan dari mana-mana pihak. Tapi mana tahu dengan membaca article saya ni anda dapat berhenti tabiat merokok. Percaya atau tidak dengan menulis entry ini, sebenarnya adalah salah satu usaha saya sendiri untuk  kekal tidak merokok. Pelik bukan? tak mengapa, saya akan huraikan selapas ini. 

  • Negeri Sembilan FA VS UiTM FC (Matchday 12 Liga Perdana 2016)
    May 20 , 2016

    Assalamualaikum....

    Dengan berbekalkan kemenangan tipis tempoh hari di stadium UiTM Shah Alam sudah pastinya Negeri Sembilan lebih yakin untuk beraksi di gelanggang sendiri. Tiga mata penuh sudah pasti menjadi sasaran skuad Negeri Sembilan untuk game terakhir sebelum pusingan kedua liga perdana 2016. Jika kita lihat di laman sosial, pemain-pemain Negeri Sembilan lebih ketara membuat statements untuk game hari ini jika dibandingkan sebelum ini. Saya rasakan perlawanan hari ini menjadi titik penting untuk menentukan dimana kedudukan Negeri Sembilan di akhir liga nanti.

Iklan

Pemain Terbaik Import Dan Tempatan Negeri Sembilan 2017

Pemain terbaik import dan tempatan Negeri Sembilan 2017

Di bawah adalah pilihan pemain terbaik import dan tempatan Negeri Sembilan 2017 untuk penulis-penulis UltraJang. Senarai pemain-pemain adalah pendapat peribadi penulis-penulis. Tiada kaitan antara PBNS mahupun pemain-pemian Negeri Sembilan sendiri. Sekadar pendapat penyokong. Sekian: 

The No 8

Pemain Import: Bruno Suzuki

Tidak dapat disangkal lagi tentang nama yang disebut. Penyerang kacukan Jepun dan Brasil ini, bagaikan serigala jadian yang laparkan manusia ketika di atas padang. Menggelecek, menanduk dan merembat seperti memasak sayur kailan baginya. Dibuktikan dengan aksi di stadium dan juga statistik di atas kertas (Boleh cari statistik beliau di majalah ini), nama beliau tidak asing lagi sebagai penyerang berbisa skuad Rusa. Secara automatiknya menjadi pilihan aku sebagai pemain import terbaik Negeri Sembilan pada tahun ini.

Walaupun beliau tidak berbadan sasa seperti Simic dan lebih bercirikan striker false no 9, saya kira beliau masih beraksi cemerlang dalam tugas sebagai target man. Selain daripada garang di depan gol, Suzuki juga cemerlang dalam mencipta peluang. Link up play beliau di dalam kotak penalti diantara Simic ataupun Behe seperti adik beradik kembar yang memahami cita rasa masing-masing. Sifatnya yang anti-offside dan suka mencari ruang, memudahkan kerja bagi pemain tengah Negeri Sembilan seperti Lee Tuck, Vidic dan Faizal Abu Bakar.

Kelibatnya di atas padang dengan memakai jersi hitam kuning di Paroi cukup meyakinkan bagi penyokong-penyokong Negeri Sembilan. Tidak salah jika aku katakan beliau adalah fan favourite pasukan Negeri Sembilan pada tahun 2017. Pernah lihat Bruno Suzuki dimaki penyokong ketika hilang bola? Ataupun ketika melepaskan peluang di depan gol? Tiada bukan? Nampak betapa sayangnya penyokong Negeri Sembilan terhadap insan bernama Bruno Suzuki ini. Akhir kata, No Suzuki No Party!

 

Pemain Tempatan: Khairul Anwar

Khairul Anwar aka Bentong, nama seperti orang kebanyakan, tetapi orangnya bukan biasa-biasa. Bertubuh kecil dan tirus memang sesuai dengan posisinya sebagai seorang winger. Bagilah mana-mana pertahanan baik Liga Perdana mahupun Liga Super, selamba sahaja aku tengok Khairul merobek kubu mereka. Disebabkan kehebatan beliau dan mentaliti yang ditunjukkan di dalam padang, aku tanpa ragu-ragu memilih beliau sebagai pemain tempatan terbaik untuk tahun ini.

Bagi pandangan aku (korang tak setuju lantak korang lah!), ciri yang paling menarik pada Khairul ini tentulah tentang hantaran lintangnya. Beberapa kali hantaran lintangnya dapat disambut dan disudahkan oleh Suzuki dan Simic. Selain tu, beliau memiliki kesemua ciri-ciri seorang winger seperti laju dan pandai menggelecek pertahanan lawan. Ini termasuklah sifatnya yang tidak mudah putus asa lagak seperti seorang juara.

Pernah sekali aku cakap pada geng-geng regular di stadium. ”Khairul ni memang ada bakat, sayangnya dia tak boleh score ”. Selang dua tiga game selepas itu dia berjaya menjaringkan gol. Selang beberapa perlawanan pula, aku cakap ”Khairul ni boleh score tapi tak boleh rembat jauh”. Kemudian dia dengan selamba berjaya menjaringkan gol dengan rembatan dari jauh. Yang terakhir, bila aku cakap mustahil dia akan gol tanduk dengan tingginya. Gol terakhir beliau semasa aku menulis artikel ini, adalah gol tanduk menentang Perlis di stadium keramat Paroi.

Mungkin beliau tidak semesra Bruno ataupun Simic. Tidak sepopular Lee Tuck mahupun Nasriq. Khairul Anwar, anda sememangnya berbakat dan menjadi nadi untuk skuad kesayangan kami.

 

P/S: Bruno ni dari jauh ado ghoman orang Sawah Lebar den tengok.

 

Artikel ini juga terdapat di majalah Ultrajang keluaran ke 4. Dapatkannya sekarang !